zde ke stažení ve formátu PDF

SAÚDSKÁ ARÁBIE

Rozkládá se na více než šedesáti procentech Arabského poloostrova a je

třináctým největším státem světa. Před dvěma lety tato arabská země

pootevřela dveře návštěvníkům. Jaké zážitky tam ulovili čeští cestovatelé

a co lze v horké pouštní zemi podniknout a vidět? Ukáže vám to náš

trojlístek autorů. Vydali byste se raději do hor, nebo snad do Rub al-Chálí,

největší souvislé písečné pouště světa?

Foto: Ondřej Záruba

Saúdská Arábie byla až do nedávna jen

tajuplným místem na mapě. Vstup na její

území byl povolen pouze muslimským

poutníkům do Mekky nebo zahraničním

pracovníkům. Ondřej Záruba tak byl jedním

z prvních českých cestovatelů, kterému se

s fotoaparátem v ruce podařilo nahlédnout

za oponu země, kterou velká část světa

vnímá jako „temné království“.

Země, která zabírá značnou část Arabského poloostrova,

se běžným cestovatelům otevřela teprve v září 2019, kdy

zřídila vízový režim pro 49 zemí, mezi něž patří i Česko.

Na první dobrou člověka nejspíš napadne kolébka islámu

a svatá města Mekka a Medína, kam každoročně putují

miliony vyznavačů učení proroka Mohameda z celého světa.

Každému se také vybaví ropa, které má Saúdská Arábie druhé

největší zásoby na světě a jejímž je největším světovým vývozcem.

A je to právě tato surovina a z ní plynoucí bohatství, co

Saúdské Arábii dovoluje výrazně tahat za nitky světové politiky.

Saúdská Arábie je absolutistická monarchie ovládaná výhradně

potomky prvního krále Abd al-Azíze ibn Saúda, který

se moci chopil v roce 1932. Získané území pojmenoval vlastním

rodovým jménem a nastolil zde tvrdý pořádek, který

vychází z wahhábismu – sunnitské fundamentalistické formy

islámu. Za ústavu je považován korán a hlavním zdrojem legislativy

je nechvalně známé právo šarí’a, které i sebemenší

prohřešky stíhá krutými tresty. A byl to právě wahhábismus,

který inspiroval neslavně proslulá islámská hnutí typu

Islámský stát, Kavkazský emirát, syrské povstalce z Fronty

an-Nusrá nebo teroristické organizace al-Ká’ida či Tálibán.

Ostatně nejslavnějším zdejším rodákem, kterého není třeba

blíže představovat, je Usáma bin Ládin.

Ondřej Záruba je cestovatel tělem i duší, a když se mu počátkem

roku 2020 otevřela možnost navštívit čerstvě otevřenouOKUS

Saúdskou Arábii, neváhal ani chvilku. „Hlavním cílem mé cesty

měla být především Rallye Dakar, které jsem se jako novinářský

doprovod našeho týmu do té doby zúčastnil už sedmkrát. Jenže

pro mě je vždycky stejně důležité i poznávání zemí, kde se závod

odehrává. Saúdská Arábie, kde měla rallye premiéru, byla

obrovským lákadlem,“ říká Ondřej, který ale zároveň neskrývá,

že měl ze země opředené tolika pro nás nepochopitelnými

zvyklostmi značný respekt.

První zastávkou byla Džidda, druhé největší saúdskoarabské

město, ležící na pobřeží Rudého moře. Význam města, které kdysi

bylo i politickým a správním centrem země, dnes umocňuje

především blízkost Mekky, do které se z Džiddy vydávají každoročně

davy muslimských poutníků z celého světa. Návštěvníka

ze Západu ale ohromí především ultramoderní tvář čtyřmilionové

metropole, ze které nepokrytě ční ropné bohatství.

Velkým lákadlem je Fontána krále Fahda, který ji věnoval

městu v roce 1983. Voda z této nejvyšší fontány na světě tryská

rychlostí 374 kilometrů za hodinu a dosáhne výšky 312 metrů.

Pro lepší představu si vybavme výšku střechy Eiffelovy věže

a k tomu přidejme dvanáct metrů. Fontánou ale architektonické

zázraky Džiddy zdaleka nekončí. Počátkem roku 2013 zde

započala stavba známá jako Jeddah Tower (či Mile-High Tower,

případně Kingdom Tower), která má jako první na světě ambice

přesáhnout výšku 1000 metrů. Pokud se to podaří, stane se

v tomto srovnání dosud nejvyšší budova světa – 828 metrů vysoký

mrakodrap Burdž Chalífa v Dubaji – téměř trpaslíkem.

Staré město

Džidda ale nezapomíná ani na svou historii, která na návštěvníka

dýchne zejména v půvabných uličkách starého města.

 a každém kroku je zde znát blízkost Rudého moře. Ke stavbě

mnoha domů byli totiž využiti koráli vylovení z jeho dna.

„V Džiddě jsem byl ubytován v moderní čtvrti, kde jsem se cítil

naprosto bezpečně,“ vypráví Ondřej. „Z návštěvy staré tradiční

části města jsem ale měl trochu obavy. Přispívaly k tomu i mé

dosavadní zkušenosti z jiných muslimských zemí, kde jsem se

s fotoaparátem mnohdy cítil jako nevítaný vetřelec nebo jako

kavka určená k oškubání. V této souvislosti se mi vybavuje především

marocký Marrákeš.“ Turismem dosud téměř nedotčená

Džidda ale příjemně překvapila. Návštěvník z Evropy zde sice

také budil pozornost, ale byla to pozornost zcela jiného rázu.

„Jako fotograf jsem byl nadšený především z toho, že nikde nebyl

problém vytáhnout foťák,“ popisuje Ondřej. „Naopak to byli

mnohdy sami místní, kteří mě zastavovali, vyzývali k focení

a také se hodně zajímali o to, odkud pocházím. S bezpečností

jsem si také brzy přestal lámat hlavu, byť jsem se po městě

pohyboval sám a s poměrně drahou fotografickou technikou.

Uklidnil mě zejména řidič taxíku otázkou, proč by měli místní

krást, když mají všichni dost peněz.“ Ať už má zdejší poctivost

základ ve všeobecném dostatku, nebo za ní stojí strach z tvrdých

trestů (za krádež se zpravidla utíná ruka), kriminalita

v Saúdské Arábii je prakticky na nule.

Není všechno zlato, co se třpytí

Saúdská Arábie je zemí kontrastů. Na jedné straně zde najdete

ty nejmodernější výdobytky, které si země od sedmdesátých

let minulého století díky ropě může dovolit, na straně druhé

se zdejší společnost zmítá v těžkém středověku. Saúdský režim

patří k nejrepresivnějším na světě a jeho hlavním znakem

je masivní porušování snad všech myslitelných lidských práv.

Jen v roce 2019 zde bylo popraveno 184 lidí, přičemž minimálně

v jednom případě šlo o nezletilce. Popravuje se především

stětím, v rejstříku stále platných krutých trestů jsou ale

i další „lahůdky“, jako ukřižování, kamenování nebo utínání

končetin. Tresty jsou vykonávány veřejně a mohou být ukládány

za prohřešky proti islámu nebo kriminální delikty, ale

často se v jejich rámci „svezou“ i političtí odpůrci režimu.

Současným panovníkem je král Salmán bin Abd al-Azíz al-

-Saúd, který zemi vládne od roku 2015. Šedou eminencí, která

zemi skutečně řídí, je ale podle všeho následník trůnu, který

zastává funkci vicepremiéra – princ Muhammad bin Salmán.

Jde o vysoce kontroverzní postavu, která se snaží prezentovat

se i jako iniciátor některých reforem. Patří k nim například

poměrně čerstvý zákaz bičování, otevření prvního kina v zemi

nebo prolomení dalšího tabu, kterým byl pro ženy zákaz řízení

automobilu. Nic z výše uvedeného se ale netýká samotné podstaty

tuhého saúdského režimu.

Reformy jsou krotké a slouží často účelově k upevnění

princovy osobní moci. Obrázek reformátora navíc vydatně

kazí princovy aktivity stojící třeba za pozadím války

v Jemenu, kauzy spojené se zatýkáním a likvidací nepohodlných

příbuzných či politických oponentů a v neposlední řadě

i spojitost s vraždou nepohodlného novináře Chášukdžího,

která otřásla světem.

Když se Alláh nedívá

Zpět ale k tomu, co běžného návštěvníka země obvykle zajímá

samozřejmě také. V Saúdské Arábii se velmi dobře jí.

V nabídce nejčastěji najdete směs blízkovýchodní a asijské

kuchyně, nechybějí však ani tradiční arabská jídla, jako je

šaurma, falafel či hummus. K typickým pokrmům patří třeba

makluba – směs rýže, masa a zeleniny – nebo haréz – kaše

z mouky a másla, podávaná s masem. Ochutnat můžete také

sladké pečivo chabéz nebo velbloudí maso, které se připravuje

na různé způsoby. „Během bivaku v poušti jsme ochutnali

i další místní specialitu – směs masa a vnitřností pečenou

ve žhavém uhlí, která byla opravdu vynikající,“ doplňuje

Ondřej. Ceny v restauracích střední kategorie jsou přibližně

o 20–30 procent vyšší než u nás, ale v zařízeních typu fastfood

se dá najíst dokonce i levněji. Nikde se ovšem nepodává

vepřové a samozřejmě ani alkohol.

Češi se občas chlubí tím, že když se někde nedá sehnat

flaška, tak ji zkrátka propašují. „Takového husarského kousku

bych se v této zemi nikdy neodvážil,“ říká Ondra. Saúdská

Arábie je sice v poslední době k cizincům o něco shovívavější (například ještě v roce 2015 zde byl jeden britský senior za vlastnictví lahve vína odsouzen k 340 ranám bičem), ale i tak za tento prohřešek hrozí vysoké pokuty, vězení a vyhoštění ze země. „Je

všeobecným tajemstvím, že v zemi funguje černý trh s alkoholem,

ale je to nesmírně drahé a také velmi riskantní,“ doplňuje

Ondra. Přesto se však černému trhu dobře daří v duchu hesla, že

když se setmí, Alláh to nevidí.

Pokud jde o vyžadovaný dress code, tak ten je u mužů samozřejmě

volnější než u žen. „Přes den se na ulici nebyl problém

pohybovat v kraťasech. Byl jsem ale upozorněn, že jít v nich třeba

do obchodu už vhodné není. Párkrát se mi však stalo, že jsem

toto doporučení musel porušit, a vždy to nakonec bylo v pohodě,“

popisuje Ondra. Pokud jde o ženy, i zde je znát mírný pokrok.

„Ve městech je vše samozřejmě benevolentnější,“ říká Ondra.

V Džiddě jsou tak dnes běžně k vidění mladé, moderně oblečené

ženy v džínách a různých halenách, jejichž rukávy ale nesmějí

odhalit nic zakázaného, a vlasy musí být vždy zakryté alespoň

šátkem. „Hlavní roli tu ale podle mě hraje zejména generační

rozdíl. Starší ženy jsem vlastně jinak než zahalené nepotkal.“

Perličky z terénu

Drtivou většinu země tvoří poušť, která je vesměs plochá a bez

dun. Výjimkou je severozápad země, kde se z pouště zvedají skály

a vytvářejí tak neuvěřitelně fotogenickou krajinu. „Když jsem

se na cestu do země připravoval, objevil jsem na mapách záhadné

tmavé kruhy,“ vypráví Ondřej. „V některých případech byly

třeba i tři až čtyři u sebe a já nechápal, o co se jedná.“ Později se

ukázalo, že jde o farmy na pěstování trávy prostřednictvím kruhových

zavlažovacích systémů. „To, co je u nás samozřejmostí, je

v zemi plné písku těžký luxus, který také nemálo stojí.“

„Na další zajímavost jsem narazil, i pokud jde o tankování

vozů,“ pokračuje Ondřej. „V Saúdské Arábii je jen velmi obtížnénalézt benzinku, kde se dá koupit nafta. Benzin je všude za hubičku,

a tak místní naftu téměř nevyužívají.“ Další perličkou ze

stejného soudku je i zkušenost s místními servisy. Během následování

trasy rallye se na Ondrově Toyotě Hillux projevila závada

brzdových destiček. Sehnat v poušti pneuservis nebyl problém,

ale najít místo, kde vůz i opraví, to už si žádalo jisté pátrání.

Zapadlá vesnička, kam místní Ondřeje odkázali, nebudila

příliš důvěru a ani chatrč, kde se měl servis nacházet, neskýtala

na první pohled mnoho naděje. Majitel nehovořil anglicky, ale

stačilo mu závadu ukázat. Po chvíli štrachání v útrobách chatrče

přinesl vše potřebné a závadu bez problémů opravil. Poušť

se s auty nemazlí a místní s tím zkrátka počítají.

Madáin Sálih

Místem, které by si žádný návštěvník Saúdské Arábie rozhodně

neměl nechat ujít, je Madáin Sálih na severozápadě země.

Archeologická lokalita, známá také jako al-Hidžr, podává důležité

svědectví o nabatejské civilizaci a je součástí Světového

kulturního dědictví UNESCO. Vedle řady nápisů a skalních

kreseb se zde dochovalo více než sto monumentálních hrobek

a několik studní z období jednoho století před naším letopočtem

a po jeho začátku. Jednotlivé objekty jsou vytesány

do skal v délce asi patnácti kilometrů, podobně jako ve věhlasné

jordánské Petře. Pro svět mimo Arabský poloostrov toto

místo objevil v roce 1876 Brit Charles Doughty a v té době

bylo ještě obydlené.

„To, co mě na první pohled ohromilo, byla rozsáhlost

celého komplexu. Na tu jsme ostatně hned první den doplatili,“

vypráví Ondřej. „Přijeli jsme kolem třetí hodiny

a nepustili nás dovnitř, že je prý pozdě. Pochopil jsem to

až následující den. Prohlídky jsou organizované a mezi

jednotlivými místy, vzdálenými od sebe třeba i kilometry,

se přejíždí autobusem. Jen základní prohlídkový

okruh zabere více než tři hodiny. A to bylo v době naší

návštěvy pro návštěvníky otevřeno jen asi dvacet procent

rozlohy celého oploceného areálu.“

Milé bylo ale i samotné přivítání tradičním saúdským

občerstvením – čajem a fíky. Další příjemné překvapení

pak představovala usměvavá, moderně oblečená

třicátnice, pracující jako zdejší průvodkyně – v Saúdské

Arábii až donedávna věc zcela nevídaná! „Myslím si, že

v otázce ženských práv se tu aspoň něco lehce pohnulo,“

uvažuje nahlas Ondřej. Ne že by se ze Saúdské Arábie

stávalo ženské Eldorádo, ale v království, kde ženy až

donedávna nemohly bez mužského doprovodu ani nastoupit

do taxíku nebo jít nakoupit, je každá, i drobná

změna k lepšímu určitě znát.

„Madáin Sálih mě však nadchl především jako fotografa,

stejně jako celá země, kam se chci určitě brzy

vrátit,“ shrnuje závěrem Ondřej svoje zážitky ze Saúdské

Arábie. „Navíc bylo právě nádherné světlo, a tak se

přiznám, že jsem výklad naší pozoruhodné průvodkyně

nemohl, bohužel, příliš docenit. Pobíhal jsem totiž mezi

památkami a cvakal a cvakal…“

Proslulá Rallye Paříž–Dakar, známá

také jako Dakarská rallye nebo

jednoduše Dakar, má se svým

původním názvem, evokujícím její

trasu, už jen pramálo společného.

Každoroční závod byl poprvé

odstartován v roce 1979 a jeho

trasa tehdy opravdu vedla

z Paříže do senegalského Dakaru

s přerušením při převozu přes

Středozemní moře. Poměrně

složitá logistika a pak i další,

zejména politické a bezpečnostní

faktory ale způsobily, že se trasa

časem různě měnila. Poslední

závod na africkém kontinentu

proběhl v roce 2007. Následující

ročník 2008 byl na poslední chvíli

zrušen kvůli teroristickým útokům

v Mauritánii, které se odehrály

jen týden před jeho plánovaným

startem.

Česká stopa v této fázi historie

závodu je doslova skvostná.

Postaral se o ni v kategorii

kamionů Karel Loprais, kterému

se díky šesti zlatým, čtyřem

stříbrným a jedné bronzové

medaili dodnes přezdívá

„Monsieur Dakar“.

Další závody pak až do roku

2019 probíhaly v Jižní Americe,

konkrétně v Argentině, Chile,

Bolívii a v Peru.

V roce 2020 byla zahájena

zcela nová kapitola této

automobilové soutěže, a to

právě v Saúdské Arábii. Ondřej

Záruba, který se Dakarské rallye

jako fotograf a kameraman

pravidelně zúčastňuje už řadu

let, najel během 12 etap prvního

ročníku v Saúdské Arábii ve svém

novinářském voze 7990 km.

Historie Dakaru se v Saúdské

Arábii bude psát ještě několikrát.

Organizátoři závodu totiž na jeho

pořádání na území Saúdů uzavřeli

pětiletý kontrakt. Příští ročník

závodu, jehož trasa povede

z města Ha’il přes Rijád až

do Džiddy, odstartuje 2. 1. 2022.