zde ke stažení ve formátu PDF

TEXT: MICHAL FORST

FOTO: ONDŘEJ ZÁRUBA, MARTIN MUDŘÍK

CHCETE ŘÍDIT POLO WRC?

TAK SE PROBĚHNETE.

Stýská se vám po dobách, kdy soutěžní auta jezdila divákům přes špičky bot? Tak to se vám bude líbit na RC rally. Speciály, které tam uvidíte, jsou sice desetkrát menší než ty skutečné, ale na druhou stranu kde jinde spatříte pohromadě historická quattra, delty nebo abarthy společně s nejnovějšími WRC? A vůbec proč se jen dívat? Přijďte si zazávodit!

RALLYSPORT je skvělou inspirací. A nemusí to být rovnou o usednutí do soutěžního auta. K pořádnému „vyblbnutí“ stačí vodit po klikatých cestičkách i rádiem řízené modely v měřítku 1 :

10. Ke zmenšené rally navíc patří mnohé z toho, čím žije skutečný soutěžácký svět testuje se, ladí se podvozky, vybírají se pneumatiky, hledají se sponzoři… Jenomže při tom nejde o život a víc než za sháněním peněz se člověk naběhá po lesních pěšinách.

Právě v tom je jeden z půvabů RC rally. Při troše dobré vůle je sobota strávená na závodech příjemným dnem pro celou rodinu. I pro mladé kluky. Běhat mezi stromy za imprezou v továrních barvách, to je přeci dost silná motivace k tomu, aby zvedli zadek od monitoru počítače.

RC rally není o řízení modelu z rampy postavené nad závodní tratí. Vždyť je to soutěž, a ne okruhové závodění, které má delší tradici a jezdí se všude po světě. Originalita RC rally, kterou této disciplíně vštěpili její zlínští zakladatelé, spočívá ve vedení auta závodníkem, jež se pohybuje přímo po rychlostní zkoušce.

Pořadatelé jednotlivých podniků obvykle vytýčí kolem desíti měřených úseků, podle počasí a místních podmínek. Jezdí se po lesních pěšinách, po cestičkách vyšlapaných v trávě, po asfaltu a dlažbě, po klouzavém betonu krytých parkovišť i po parketách tělocvičen a tanečních sálů. A taky po sněhu a ledu, neboť zima není důvodem ke dlouhé pauze. Naopak zamrzlá vodní hladina anebo udusaný sníh lákají stále více soutěžících. O dosaženém čase pak rozhoduje nejen to, jak se závodníkovi podaří protáhnout vůz mezi sněhovými mantinely, ale taky to, jestli se sám udrží na nohou. Ale to v lese mezi stromy a kořeny platí také.

Na trati každého z měřených úseků stráví závodník v průměru tři až čtyři minuty, a to je vzhledem k terénu, nutnosti často měnit směr a koordinovat svůj pohyb s řízením modelu docela slušný sport. Chlapi v zápalu boje ani nevnímají, že za jeden den takto naběhají tři až čtyři kilometry. A jejich synové, pro které je zřízena kategorie Junior do 15 let či Super junior do 9 let, s nimi.

Aby byla jejich hra dokonalá, vystupují soutěžící přihlášení do nejstaršího tuzemského seriálu – zlínského Intercupu – pod jmény svých idolů a vzorů. Startovní listina pak vypadá jako v Monte Carlu anebo na Barumce – startují Basso, Panizzi, Kresta, Thiry, Novikov, ale také Čubrikov, Šimurda, Senna či Divizna. Třeba pod jménem brazilské legendy Formule 1 Ayrtona Senny brázdí podniky Intercupu jedna z největších osobností RC rally, Petr Pavlát z Malé Skály, v soutěžáckých kruzích známý jako stavitel trati Rally Bohemia. „S Ayrtonem Sennou jsem po celou jeho kariéru na dálku prožíval všechna jeho vítězství a nenáviděl ty, kteří mu házeli klacky pod nohy. Je to můj bůh, kterého nikdy nikdo nepřekoná, a tak když jsem se měl přihlásit do Intercupu pod jménem nějaké hvězdy, neváhal jsem. Ale Ayrtone ani Senno mi tam naštěstí nikdo neříká. A jsem za to rád. Nicméně můj tříletý syn se jmenuje Ayrton Alex Pavlát,“ říká Petr s úsměvem. Pánové si prostě hrají a fantazii se meze nekladou. Podobně kouzelné názvy dávají i svým týmům anebo třeba jednotlivým rychlostním zkouškám.

A jak to vlastně všechno začalo? 10. července 1992 se v Bratřejově nedaleko Vizovic jel první podnik Intercupu. Jeho tři účastníci tehdy řídili své vozy ovladačem spojeným s modelem bowdenem. Mimochodem, tento způsob vedení auta má svá pozitiva a někteří závodníci na něj dodnes nedají dopustit. Třeba právě Petr Pavlát, který po krátkých okruzích takto vodil modely již na konci sedmdesátých let minulého století a bowdenové ježdění dovedl časem takřka k dokonalosti. Rádiem ovládané vozy ale slibovaly nižší náročnost úprav a větší vyrovnanost soubojů, závodníci proto postupně začali sázet právě na ně.

Nejoblíbenějším modelem první skutečné RC rally, která se jela v roce 1994, byla Lancia Delta HF Integrale. Jak by ne – její skutečná předloha měla tehdy za sebou sérii světových titulů a v onom roce si jela i pro ten český. Nová disciplína získávala věhlas a začala lákat zajímavá jména. Přišel Ondra Záruba, který toho pro RC rally v následujících dvou desetiletích udělal opravdu hodně, a společně s ním vstoupil do bojů Henrich Řeháček. Tihle dva kdysi tvořili posádku a nezůstali jedinými soutěžáky, kteří si rádi zazávodili s rychlými modely. Následovali je třeba Michal Gargulák, Vladimír Barvík anebo navigátor Lukáš Zámečník.

Po roce 2000 se RC rally začala šířit ze zlínského regionu do dalších koutů republiky. „Už někdy v polovině 90. let jsem v televizním pořadu o rekordech a kuriozitách zahlédl reportáž z okruhového závodu bowdenem ovládaných aut. Říkal jsem si, že jestli jsou někde podobní blázni jako my, musíme se potkat,“ vzpomíná jeden ze zakladatelů Intercupu Martin Mudřík. Pár let to trvalo, ale videokazeta se záznamem průběhu RC rally, kterou Martin kdysi přivezl na okruhové mistrovství republiky, vzbudila v Čechách slušné pozdvižení.

V létě roku 2003 se to vydali do Zlína omrknout chlapi z Hrádku nad Nisou. Lesem běhali v nazouvácích, ztráceli minuty, ale nevzdali to. „To byl nářez! Ti kluci odstartovali a běželi za svým autíčkem kolem každého stromu tak rychle a bez chyby, že jsme nechápali, jak se mohou bez jediného zaváhání trefit na tak úzkou dráhu plnou výmolů a překážek,“ napsali po návratu domů na svém webu.

Petr Starý, Jiří Bistiak a Dalibor Adamec pár let nato organizovali kolem Hrádku, Boleslavi a Liberce parádní seriál nazvaný RC Rally Championship. Ale na konci loňského ročníku jim tak trochu došel dech a historii svého podniku přerušili. Kolem Mladé Boleslavi však nebyli sami, a tak se tam bude závodit dál svou desetiletou historii rozšíří tamní ambiciózně nazvaný seriál Czech Rally Championship, jehož vůdčí osobností je František Doležal.

Skutečný republikový šampionát ale organizuje pod hlavičkou RC Autoklubu ČR Petr Pavlát. „Nejspíš protože jsem od malička organizátorem akcí v širokém okolí, což jsem zřejmě zdědil po tátovi, jsem se nespokojil jen s objížděním různých šampionátů po celé republice. Všude jsem poslouchal, jak jsou právě oni nejlepší a jejich jezdci nejrychlejší. Tak jsem se rozhodl zorganizovat mistrovství ČR, aby se mohli úspěšní závodníci z lokálních šampionátů poměřit mezi sebou,“ objasnil Petr svoji motivaci k zorganizování seriálu, v jehož kalendáři je letos zapsáno šest podniků: ve Vidově u Českých Budějovic, Smržovce, Vyškově, na Hvozdné, v Třemošné a v Praze Petrovicích.

Petrovo tvrzení o řadě šampionátů po celé republice potvrzuje fakt, že kromě Zlína a Boleslavi se hojně závodí i kolem Tábora, Českého Krumlova, Brna, v západních i východních Čechách i na severní Moravě a ve Slezsku. RC rally se už rozšířila také po Evropě a dnes už se jezdí i v Polsku, Maďarsku, Německu anebo Itálii.

A zdá se, že tím to nekončí. Zlínským zakladatelům RC rally, jejichž Intercup je dnes nejen nejstarším, ale také početně nejsilnějším seriálem, se prý ozvali i jejich následovníci z Kanárských ostrovů, a dokonce až ze vzdáleného Mauricia.

Stejně jako ve velkém soutěžáckém světě, tak i v jeho zmenšené podobě platí, že uspět znamená disponovat tou nejlepší technikou. O čem je příprava auta v měřítku 1:10 určeného pro RC rally se dočtete v příštím čísle.